Pluim 2024 gaat naar…..

Sinds het ontstaan van de Werkgroep Toegankelijkheid Heemstede deelt zij jaarlijks een Pluim uit. De Pluim is bestemd voor een persoon, organisatie of initiatief die een positieve bijdrage levert aan de toegankelijkheid in Heemstede. Eerder ontvingen een medewerker van Handhaving, ondernemer van Ree, de timmerman van een rolstoel toegankelijk hek en een medewerkster van de gemeente van het online team, de Pluim.

Voor de uitreiking van de Pluim 2024 besloten we ons te verdiepen in de letterlijke fysieke toegankelijkheid van de winkels op de Binnenweg en Raadhuisstraat. Vooral op de Raadhuisstraat vielen vele mooie oude panden helaas af vanwege schuine of smalle entree’s en hoge drempels. Het was een lastige opgave met zoveel ondernemers op beide straten. In onze zoektocht bleek het opvallend te zijn dat de meeste locale ondernemers in de mooie oude panden zaten en de ketelwinkels een mooi toegankelijk (verbouwd) pand hadden. Kies je voor een landelijke keten winkel? En de lokale ondernemers dan?
Ons lid Pauline in haar scootmobiel nam vakkundig de test af. Daar waar het lukte, winkel in en winkel uit met de scootmobiel. Op deze testdagen zagen we niet alleen mooi hoe de letterlijke toegankelijkheid was, maar ook hoe de hulpvaardigheid van de ondernemer was. Waren ze bereid om even iets aan te geven of even iets opzij te schuiven zodat Pauline makkelijker kon draaien…?
Met zoveel ondernemers in 2 straten die zowel lokaal waren als landelijke keten vonden we het moeilijk om slechts 1 ondernemer een Pluim te geven. Om die reden kozen we voor 2 landelijke ketens en 1 lokale ondernemer waarbij ook beide winkelstraten vertegenwoordigd waren.

Om 13.30 had iedereen zich verzamelt op het terras van de Chocolaterie op de Raadhuisstraat. De voorzitter van de WTH heette de Pluim verdieners C’ est bon, chocolaterie van Dam en Primera van harte welkom en vertelde waarom zij alle 3 een Pluim hadden verdient. C’ est bon en Chocolaterie van Dam hadden een prachtige automatische deur en binnen in de zaak was er genoeg ruimte om met een hulpmiddel te kunnen manoeuvreren. Daarnaast werd je gekend en herkend en was er altijd ruimte voor het bieden van hulp. Primera kreeg een extra vermelding. Primera de Pijp heeft geen elektrische deur maar deze staat wel altijd open. Daar naast kan er een tweede deur zo nodig open. Binnen in de zaak lijkt het op het oog ontzettend vol maar de paden zijn zo breed dat je er prima kan manoeuvreren met een hulpmiddel. Primera biedt meer dan 1 dienst aan, zoveel zelfs dat zij zich eigenlijk onmisbaar maken in het dorp. Iedereen is er wel eens binnen geweest denken wij. En hoewel wij alleen keken naar de fysieke toegankelijkheid moet er nog even extra bij vermeldt worden dat de Primera ook aan de blinden en slechtzienden heeft gedacht door 2 geldmaten neer te zetten met koptelefoon aansluiting zodat blinden en slechtzienden met spraak begeleid kunnen worden bij het pinnen. Al met al een welverdiende Pluim!