In gesprek met de apotheek

De Werkgroep Toegankelijkheid Heemstede doet er alles aan om de toegankelijkheid voor mensen met een beperking zo positief mogelijk ter sprake te brengen. Soms kan het gebeuren dat we vanuit verschillende hoeken te horen krijgen dat er wat ervaringen zijn die om verbetering van de situatie vragen. Wij vroegen de apotheek eens aan te schuiven bij ons overleg zodat wij deze ervaringen met hen konden delen.

medicijnen an afvinklijst

Zo is bv voor mensen met een visuele beperking de apotheek op de Binnenweg niet goed toegankelijk. Het digitale keuzescherm is niet te bedienen, het scherm met de getoonde nummertjes is niet te lezen. Stickers worden over de braille letters heen geplakt en de bijsluiter kan dan wel opgezocht worden in de kijksluiter app maar deze is niet goed toegankelijk met spraak uitvoer.
Tot slot kregen wij van een inwoner die psychisch kwetsbaar is ervaringen mee over de felle verlichting in kasten met producten en feedback over de bezorging van medicijnen.

De apotheek probeert niet alleen qua innovatie mee te gaan met de snel ontwikkelende moderne tijd. Ook proberen zij zo veel mogelijk diensten aan te bieden , passend bij zoveel mogelijk wensen van mensen. Het siert de apotheek dat er zoveel verschillende manieren mogelijk zijn. Toch bleek uit ons gesprek dat de geboden diensten niet altijd accuraat gekoppeld werden aan mensen die dat nodig hadden. Soms bleek er prima een vinkje anders gezet te kunnen worden in het systeem. Of bleek telefonisch overleg over de bijsluiter mogelijk als de papieren versie niet leesbaar was.

Aan het eind konden we allemaal terugkijken op een vruchtbaar gesprek. De apotheek zet een aantal besproken punten op de agenda van het eigen werkoverleg. Wij blijven letten op dat wat beter gaat. Wie weet verdienen ze in de toekomst van ons de Pluim!

Deel gerust je ervaring op het gebied van toegankelijkheid met ons. Het loont!